sobota 8. dubna 2023

Mauricijský způsob dopravy

Ke stresu z levostranného provozu na silnicích se přidává ještě poněkud specifický přístup Mauricijců k řešení dopravních situací:
  • Mauricijec jede zásadně vnitřním kolem přes středovou čáru. Uhýbá jen zbabělec.
  • Mauricijec odstavuje své vozidlo vždy uprostřed jízdního pruhu, minimálně metr od krajnice a vždy v místě, kde se mu to hodí. Že je to místo zároveň nejvíce nebezpečné, považuje Mauricijec za výhodu.  
  • Pokud je jeden Mauricijec odstaven v nebezpečném místě v jednom směru, je to skvělá příležitost pro druhého Mauricijce odstavit se v protisměru tamtéž. 
  • Autobusové zastávky jsou vždy na podobně nemožných místech. Autobus, v přesném souladu s pravidly, stojí metr od chodníku. Nastupující osoby a objíždějící auta to tak mají těžší. 
  • Pokud před vámi zastaví auto nebo autobus, je nutné ho objet rychlým manévrem bez použití blinkrů. Je zcela irelevantní, že v protisměru něco jede. Dokonce je to vítaná příležitost udělat myšku dramatičtěji a nenudit se pomalým manévrem. Jednou jsme za autobusem pokorně zastavili, protože naproti něco jelo. Auto za námi začalo divoce troubit, což řidič zopakoval po pár desítkách metrů dál, když nás předjížděl. Zjevně dát přednost protijedoucím je zde bráno jako těžký dopravní přestupek. Objíždějící má prostě v očích zdejších řidičů vždy přednost a basta.
  • Indický kastovní systém se projevuje i v dopravě. Křižovatkové testy z autoškoly by zde měly jen a jen jednu správnou odpověď - "Křižovatkou projede jako první vždy BMW".
  • Dopravní značení je zvláštní. Některé svislé značky jsou ve velikosti tácku na pivo. Pruhy na víceproudé silnici jsou značeny tak, že Evropan jen kroutí hlavou. U megasoch Šivy a Durgá vede čtyřproudovka. Levé dva i pravé dva pruhy jsou odděleny plnou čarou. Budiž. Jenže uprostřed je čára přerušovaná. Takže můžete vjet do protisměru, ale nesmíte přejíždět z pruhu do pruhu ve svém směru. A není to nějaká krátká místní anomálie. Takto vyvedena vede silnice několik kilometrů. Jediné, co našince zachraňuje, jsou celkem časté šipky, které ukazují směr jízdy v tom kterém pruhu. 
  • Semafory jsou za křižovatkou. Někdy před i za, někdy jen za. Budiž, jako že přes křižovatku koukám, jestli mám zelenou. Ale občas je semafor za křižovatkou v ulici, která je jednosměrkou a tudíž do místa, kde svítí zelená, nelze vjet. Také při odbočování na křižovatce logicky v onom druhém směru na výjezdu svítí červená, což zde znamená, že tam se může jet. Prostě indický blázinec. 

Žádné komentáře: